Min oplevelse i Barcelona – FC Barcelona vs Villareal CF.

Jeg vil huske den 20. oktober 2022 resten af mit liv. Det var den dag, hvor jeg for første gang fik muligheden for at opleve Barcelonas skønhed og se en kamp med ikoniske FC Barcelona på Spotify Camp Nou. Som stor fan og tidligere fodboldspiller var jeg utrolig spændt på denne begivenhed. Desuden kunne jeg som polsk indfødt ikke vente med at se min landsmand Robert Lewandowski live i aktion. Vamos Lewy!

Jeg startede rejsen tidligt om morgenen ved at tage en regional bus fra Valencia til Barcelona. Halvdelen af turen sov jeg, og den anden halvdel forsøgte jeg at huske mine noter, som jeg havde skrevet på et stykke papir. Hvilken slags noter, spørger du måske? Jo, et par dage tidligere havde jeg mistet min telefon, så jeg havde skrevet alle de offentlige transportruter, populære steder og vejen tilbage fra stadion til busstationen ned på et lille stykke papir. Det var en meget interessant og usædvanlig oplevelse for mig. Det tvang mig til at interagere med de lokale for at få hjælp til at finde vej, og det fik mig til at opdage unikke, skjulte steder ved et tilfælde, mens jeg vandrede rundt. Jeg vil ikke anbefale, at du mister din telefon, men jeg kan bestemt anbefale, at du slukker for den på din næste rejse, for jeg garanterer dig for, at du vil opleve mange spændende eventyr! Endelig, efter en 4-timers rejse i en overophedet bus (Middelhavssolen rammer anderledes!), ankom jeg til Cataloniens hovedstad – Barcelona.

Barcelona – byen med de mange vidundere

Jeg kunne skrive uendeligt meget om stemningen, klimaet, arkitekturen, maden, fællesskabet og sjælen i denne magiske by, men jeg har svært ved at udvælge essensen og få den ned på papiret. Dette sted beskrives bedst med forfatteren Andrew Barges ord: “Selv månen blev forlegen over Barcelonas skønhed”. Jeg er helt enig i det udsagn.

Barcelona er en by, der harmonisk blander Gaudis arkitektoniske vidundere, det eksotiske klima ved Middelhavet, det pulserende tempo i de travle gader i Eixample og de passionerede fans på Spotify Camp Nou. Jeg startede min rejse med at besøge Barceloneta-stranden, hvor det “kun” var 20 grader celsius. Her kølede jeg mig ned i Balearernes vandet, hvilket gav mig en masse energi til denne travle dag. Derefter vandrede jeg rundt i en lille gade i det gotiske kvarter og nåede derefter frem til centrum, nærmere bestemt Barcelonas katedral, Placa de Catalunya og den populære La Rambla. Centrum mindede mig meget om Valencias centrum i sin arkitektur, men også de smalle gader, der fører til et stort torv, som er et samlingspunkt for møder, underholdning og et stort antal butikker og restauranter. Drevet af sult gik jeg ind på den bedste og ældste eksisterende restaurant, der serverer typisk lokal mad – Can Culleretes. Smukt, traditionelt interiør, men vigtigst af alt – maden var helt fantastisk. Jeg prøvede kød- og spinat-cannelloni med cremet salt torsk kaldet “brandada de bacalao” og en fyldig traditionel blandet kødgryde kaldet “escudella con carn d’olla”. For 149kr fik jeg spist mig mæt og kunne fortsætte mit eventyr.

Den gotiske katedral, som jeg besøgte i centrum, gjorde indtryk på mig, men den kunne ikke sammenlignes med det, jeg skulle se lige efter. På vej til det næste sted for jeg vild i de charmerende gader i Eixample (de ser alle ens ud, fordi Eixample er kendetegnet ved et symmetrisk gittermønster), og efter mange forsøg på at spørge de lokale om vej på mit dårlige spanske samt efter at have analyseret mine noter på et stykke papir, lykkedes det mig endelig at nå frem til Sagrada Familia. Jeg kunne ikke tro mine egne øjne. Jeg havde set denne smukke bygning en million gange på internettet, men i virkeligheden er den simpelthen bare så betagende. Indtil da havde jeg spurgt mig selv – hvordan det var muligt, at den blev designet og bygget af menneskehænder? Det er den største ufærdige katolske kirke i verden og den smukkeste bygning, jeg nogensinde har set med mine egne øjne. Desværre nåede jeg ikke at komme indenfor, men i flere timer gik jeg rundt og beundrede dette mesterværk, designet af Gaudí fra alle mulige vinkler. Skulpturer, dekorationer, hovedporten, tårne, farvet glas – det gjorde et stort indtryk på mig. Overalt omkring Sagrada Familia var der en masse fans klædt i Barcelona-trøjer, hvilket kun øgede min spænding for den kommende kamp. Aftenen nærmede sig langsomt, så jeg greb mit krøllede stykke papir og tog metroen til Camp Nou-stadionet. En time før kampen var der allerede en fantastisk stemning omkring stadion, alle heppede på Barcelona og var i godt humør. Mit hjerte bankede hurtigere og hurtigere, mens jeg steg op ad de sidste trapper, der førte til mit afsnit. Endelig fandt jeg den rigtige indgang, og… sikke et syn det var! Min plads var næsten øverst i midten af tribunen, så jeg havde en god udsigt over hele stadionet og en banen.

99.354 tilskuerpladser blev hurtigt fyldt op, da der kun var få minutter tilbage til kampstart.

FC Barcelona – Villareal CF

Lidt før kl. 20 rejste alle sig fra deres pladser og begyndte at synge Barcelona-hymnen “Cant del Barça”, da spillerne fra begge hold kom ud af omklædningsrummene og ind på banen. Alle jublede så højt, at jeg ikke kunne høre mine egne tanker. Jeg forventede en god kamp og mindst et mål fra Lewandowski, men kampen overgik alle mine forventninger. Det var et meget dynamisk og smukt fodboldspektakel allerede fra første fløjt. Barca angreb konstant Villareal, som fra tid til anden svarede igen med et kontraangreb. Pludselig, i det 30. minut, efter en mesterlig aktion, ramte bolden Lewy, og han vendte koldblodigt rundt og lagde bolden i nettet. Camp Nou gik amok i ren ekstase, og jeg hoppede og skreg sammen med den fan, der sad ved siden af mig. Bare 4 minutter senere satte Barcelona et dødbringende kontraangreb i gang, hvor bolden atter en gang røg hen til Lewy, hvormed den polske dræber sparkede et smukt skud i netmaskerne uden for straffesparksfeltet. Jeg kunne ikke tro det. Det stod allerede 2-0 efter to mål af Lewandowski. Min drøm var gået i opfyldelse. I anden halvleg blev kampen mere jævnbyrdig, da Barca gik lidt ned i tempo. Alligevel lykkedes det dem at score endnu et mål, og kampen endte 3-0. Følelserne nåede klimaks, og jeg var meget glad, men jeg manglede kun én ting. Jeg havde ikke et eneste billede fra denne begivenhed endnu. Jeg savnede virkelig min telefon lige nu. Heldigvis hørte jeg folk fra Polen ved siden af mig, så jeg indledte en samtale med dem og bad dem om at tage et billede af mig med deres telefon og sende det til mig via Facebook. Efter en aften fyldt med indtryk gik jeg hen til busstationen og tog tilbage til Valencia.

Den bedste (fodbold)oplevelse i mit liv

En tur til Cataloniens hovedstad for at se en FC Barcelona-kamp var helt sikkert en af de bedste oplevelser i mit liv. Uanset om du er fodboldfan eller ej, er det værd at tage en tur til denne vidunderlige by og i øvrigt besøge Spotify Cam Nou. Jeg garanterer dig for, at når du først har været der, vil du forelske dig i byen og i fodbolden. Efter denne tur er jeg i hvert fald sikker på én ting. Det er sandt, når folk siger, at FC Barcelona er “Mes que un club”.

Barcelona både som klub og som by er en livsstil!

Kun ved at opleve det på egen krop kan man virkelig mærke det.